Buiten de lijntjes

Mijn zoon zoekt een middelbare school. En dat valt niet mee. Hij wil ’t liefst met een iPad werken, het moet er natuurlijk gezellig zijn en hij wil niet te vroeg opstaan.

Daarentegen vind ik het belangrijk dat er naast het aanleren van academische vaardigheden genoeg ruimte is voor het ontwikkelen van eigenheid. En dat er veel aandacht is voor creativiteit. Dat hij leert om ‘buiten de lijntjes’ te denken. Omdat ik ervan overtuigd ben dat heel hard nodig is om met de uitdagingen in een steeds complexer wordende wereld om te gaan. Er daar ook plezier aan te beleven.

Het nieuwste boek van Sir Ken Robinson gaat hierover. Dit boek is een pleidooi voor meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Robinson stelt dat hervormingen niet voldoende zijn, maar dat een volledige transformatie nodig is. Hij schrijft dat in het dagelijks taalgebruik ‘academisch’ vaak synoniem is aan ‘onderwijs’. En dat het aanleren van academische vaardigheden belangrijk is, maar dat als de menselijke intelligentie daartoe beperkt was de meeste menselijke cultuur nooit zou zijn ontstaan.

Er zou heel veel analyse zijn, maar niet veel actie. Er zou geen praktische wetenschap zijn, geen technologie, geen enkel functionerend bedrijf, geen kunst, geen muziek of dans, geen theater, poëzie, liefde, gevoelens of intuïtie.

Robinson vindt verspilling van creatief talent een groeiend onheil.

Een aantal van zijn tips voor het lesgeven voor creativiteit:

Veel mensen zien zichzelf niet als creatief. Daarom is aanmoediging om te geloven in het eigen creatieve potentieel de eerste belangrijke stap.
Het stimuleren van de bereidheid risico’s te nemen, onafhankelijkheid van oordeel, volharding en veerkracht staan centraal.
Mensen helpen bij het vinden van hun eigen creatieve troeven. Wat spreekt tot de verbeelding? Waar zit de passie? Wat komt uit het hart?
Niemand zou bang moeten zijn om fouten te maken.
Het aanmoedigen van de expressie van persoonlijke ideeën en gevoelens.

Die volledige transformatie waar Ken Robinson het over heeft, gaat mijn zoon op de middelbare school niet meer meemaken, denk ik. Daar zal meer tijd voor nodig zijn. Voorlopig eerst maar eens de CITO-score afwachten, een middelbare school kiezen en dan hopelijk ingeloot worden. En dan maar es kijken hoe ver hij ‘buiten de lijntjes’ durft te gaan. Mijn zegen heeft ‘ie.

Ben je ook dol op dit onderwerp èn op Britse humor, kijk dan ook eens naar zijn beroemde TED talk.

Of lees het boek: Buiten de lijntjes, herontdek je creativiteit.

Buiten de lijntjes


Meer inspiratie:
Waarom is verandering toch zo taai?
Minder denken is heel verstandig
De oplossing zit in het systeem
Uit de overlevingsstand
85 procent kans dat mijn opdracht mislukt…
Een beetje minder perfect graag
Buiten de lijntjes
Waarom kwetsbaarheid zo hard nodig is
Slim werken
En daar was de crisis…