85 procent kans dat mijn opdracht mislukt…

Tenminste, dat zegt Hans Schenk, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar ‘mergers & acquisitions’  en analyseerde daarvoor 25.000 samenvoegingen. Hij kwam tot de conclusie dat 15 procent ervan slaagt, 15 procent een ramp wordt en 70 procent ervan ‘gewoon’ mislukt.

Ik sta aan het begin van een uitdagende, nieuwe opdracht: helpen bij het fusieproces tussen twee creatieve bureaus met meer verschillen dan overeenkomsten. (Gelukkig maar, want persoonlijk vind ik verschillen vele malen interessanter dan ‘veilige’ overeenkomsten.) Om me voor te bereiden dacht ik, ik ga es wat ‘fusieonderzoek’ doen. En kwam toen die schrikbarende 85% mislukkingen tegen. Nou ben ik een positief denker, dus ga ik ervan uit dat deze fusie bij die andere 15% gaat horen.

Voor de zekerheid toch maar even wat tips & tricks van internet geplukt:

1. Betrek alle medewerkers vanaf dag één – check, dat is waar ik sinds m’n 20ste al in geloof
2. Spreek wederzijdse verwachtingen uit – check
3. Zorg dat het klikt tussen de ondernemers – check
4. Wees realistisch over de business case – check
5. Een leuke extra tip: zorg voor meer vrouwen in de directie – check

De universiteit van British Columbia heeft onderzoek gedaan naar het verband tussen het hebben van vrouwen in de top en het succes van fusies. Wat blijkt is dat het hebben van vrouwen in de top helpt de financiële risico’s te verkleinen.  En vrouwen dragen blijkbaar bij aan de vergroting van de slagingskans van een fusie. Mooi, dat zit wel goed, dus.

Voor de tweede keer in een jaar word ik uitgenodigd mee te denken over de ontwikkeling van een creatief bureau. Het is daarom vast geen toeval dat precies deze maand Ricardo Semler in Nederland is. Ik ben groot fan en heb meteen een ticket gekocht om live naar zijn verhaal te luisteren. (Semler is die Braziliaan van Semco, een zeer succesvolle onderneming waar mensen zelf hun werk indelen naar het eigen bioritme, overdag in hangmatten een powernap doen, hun eigen bazen kiezen, salarissen en vakantiedagen bepalen. Hij begon hier dertig jaar geleden al mee.)

De waarden Semco zijn: vertrouwen, openheid en liefde.
Hij zegt: “Het is de kunst om controle los te laten en die te vervangen door ‘vertrouwen’ en door ‘samen doen’. Dat is niet makkelijk. Van jongs af aan wordt iedereen opgevoed met discipline. Mensen zijn gewend om regels op te volgen: in gezinnen, op scholen, in banen. Mensen worden geleerd om op bepaalde tijden komen om bepaalde taken uit te voeren.
Maar van nature zit het in mensen om de dingen te doen, taken uit te voeren op die momenten dat je het zelf het prettigst vindt. Dat geeft een veel beter resultaat dan verplicht tussen bijvoorbeeld negen en vijf.

Het klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Mensen voelen zich snel schuldig. Als het werk klaar is voor het moment, zal niemand snel met een drankje op een terras gaan zitten. Ik zeg: laat mensen zelf de manieren vinden om hun werk op de beste manier te doen. De afgelopen jaren heeft Semco laten zien dat het werkt.” Aldus Ricardo Semler.

Tip 1 was: betrek alle medewerkers vanaf dag één. Ben heel nieuwsgierig hoe mijn 25 collega’s dit zien. Ik verheug me op de dialoog.

Meer over Ricardo Semler:
Boek hier een ticket voor 24 juni. Er zijn nog plaatsen.
Bekijk de beroemde anderhalf uur durende VPRO documentaire op Youtube.
Of lees z’n bestseller: The Seven-Day-Weekend.

bloem


Meer inspiratie:
Waarom is verandering toch zo taai?
Minder denken is heel verstandig
De oplossing zit in het systeem
Uit de overlevingsstand
85 procent kans dat mijn opdracht mislukt…
Een beetje minder perfect graag
Buiten de lijntjes
Waarom kwetsbaarheid zo hard nodig is
Slim werken
En daar was de crisis…