De afgelopen jaren werkte ik voor:

ABN AMRO, Achmea, Aegon, Ahold, Akzo Nobel, Bever, Bouwfonds, Corus, Delta Lloyd Groep, Gemeente Amsterdam, Heineken, Hogeschool Inholland, ING, Interpolis, Kamer van Koophandel, KPMG, Nationale-Nederlanden, Nederlandse Spoorwegen, Olympia Uitzendbureau, Postbank, Philips en PTT Post, PostNL, UWV, Vodafone/Ziggo, Ymere.

Cases:

Bever – de buitenwinkel van Nederland

“Wil je ons leiderschapsteam trainen bij de implementatie van een nieuwe organisatiestructuur en een effectievere manier van samenwerken?”

Samen met collega-trainer Marjolein Beek ontwikkelde ik twee trainingen om het zelfbewustzijn te vergroten, de communicatie te verbeteren en concrete actieplannen te maken. In totaal trainden we 200 leidinggevenden (hoofdkantoor, regio- en winkels). We maakten onder andere gebruik van Deep Democracy en het Enneagram als ondersteunende tools.

UWV Uitkeren

“Wil je onze visie 2022 concreet maken voor alle 5.000 medewerkers en een nieuwe tone of voice creëren om ons veranderproces te versnellen en te ondersteunen?”

De visie 2022 is de ruggengraat voor die divisie gedurende vier jaar. Samen met de collega’s van communicatie en het communicatiebureau ontwikkelde ik een nieuwe communicatiestrategie, nieuwe middelen en een heel nieuwe look & feel.
Tegelijkertijd nam ik de werkwijze van het communicatieteam onder de loep en hielp met de werving van nieuwe professionals en werkwijze. Inmiddels wordt het communicatieteam van de divisie Uitkeren als een van de meest succesvolle team binnen UWV gezien.


KPMG Management Consulting

“Hoe zorgen we dat het team van 400 eigenwijze consultants de noodzaak van de verandering begrijpt en op een nieuwe manier gaat samenwerken?”

Samen met het management team maakte ik plannen voor interventies en ontwikkelde ik relevante en creatieve communicatie. Een belangrijk onderdeel was de business case en implementatie van PLEK, een nieuw intern communicatieplatform voor KPMG Nederland.


Akzo Nobel Decorative Paintings

“Wil je de reorganisatie van ons global team helpen plannen?”

Als sparring partner van de director of corporate comms adviseerde ik over de stappen en de tijdplanning. En werkte ik samen met het global team aan nieuwe rollen en werkprocessen.


Kamer van Koophandel

“Ontwikkel een intern communicatieconcept om onze transitie te helpen versnellen.”

In een dynamisch team van freelancers ontwikkelde ik plannen, een creatief concept, een online magazine voor externe stakeholders en een online platform voor alle medewerkers.


Proof & Flickering Wall

“Wil je de fusie begeleiden en helpen om de operationele systemen en de verschillende werkwijzen en culturen van de twee bureaus succesvol te integreren?”

Deze vraag voelde als op mijn lijf geschreven. Met mijn kennis van beide bureaus, van organisatieverandering, efficiënte processen, het communicatievak en creativiteit en innovatie werkte ik met veel passie aan deze eervolle opdracht.


ING

“Wil je voor het veranderprogramma Het Nieuwe Werken de basis leggen voor communicatie met 15.000 ING-collega’s?”

Als teamlid van het veranderprogramma ontwikkelde ik in vijf maanden tijd een fundament. Ik werkte nauw samen met de collega’s van HR. Op 1 januari 2013 startte het proces om in vier jaar tijd 15.000 medewerkers te begeleiden naar Het Nieuwe Werken. Ik zorgde voor een plan, een nieuwe look & feel en tone of voice voor alle communicatie over het programma. En ik ontwikkelde diverse middelen, toolkits en bijeenkomsten.


Gemeente Amsterdam, Dienst Werk en Inkomen (DWI)

“Wil je ons adviseren over de ontwikkeling van een corporate story en nieuwe kernwaarden voor onze organisatie?”

Samen met het DWI-communicatieteam ontwikkelde ik een proces om het verhaal van DWI en nieuwe kernwaarden uit de organisatie te halen. Alle 2.000 DWI’ers waren uitgenodigd om hun bijdrage te leveren. Dit proces duurde een jaar. Met de rijke opbrengst is de corporate story geschreven, zijn door de medewerkers de kernwaarden gekozen en zijn verschillende middelen gemaakt.

Daarnaast begeleidde ik het communicatieteam met het maken en uitvoeren van de jaarplannen en coachte ik individuele teamleden.


PostNL

“Help je ons internal branding op de kaart zetten?”

Ik gaf workshops over internal branding, maakte presentaties voor de executive board, dacht mee over het programmaplan en was sparring partner voor de programmamanager.


Hogeschool Inholland

“We willen een cultuurverandertraject starten, wil jij ons daarbij ondersteunen?”

Voor een periode van negen maanden werkte ik mee in het communicatieteam. Samen dachten we opnieuw na over de manier van samenwerken en de tone of voice en look & feel voor alle communicatiemiddelen van Inholland. Ook was ik lid van het ‘veranderteam’. We organiseerden verschillende bijeenkomsten en startten een proces waarbij uiteindelijk de hele organisatie kon meepraten en meeontwikkelen.


AkzoNobel

“Wil je een proces ontwikkelen voor de uitvoering van een wereldwijd intern communicatieconcept in zes talen?”

Gedurende anderhalf jaar draaide ik in dit project mee. Ik stelde een team samen bestaande uit in- en externe collega’s. Ontwikkelde het proces voor de uitvoering van een wereldwijd gedrukt magazine. In zes talen met tientallen inserts die in de verschillende landen worden gemaakt. Ook stelde ik het productiebudget en alle contracten op en begeleidde de voortgang en individuele teamleden.


Olympia Uitzendbureau

“Kun je onze afdeling ondersteunen en onze interne communicatie naar een hoger niveau tillen?”

Als teamlid van de afdeling ontwikkelde ik plannen voor een aangescherpte positionering. Adviseerde ik om zowel inhoudelijk als procesmatig de interne communicatie opnieuw vorm te geven. Was ik rechterhand van de programmamanager bij de uitrol van verschillende verandertrajecten. Organiseerde ik de scouting van talent voor de uitvoering van de communicatiemiddelen. En begeleidde ik het communicatieteam en individuele teamleden bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.